Auteur |
Bericht |
Driver
|
Motorrevisie 964
Hi:
Ben voornemens om het blok (964) een totale revisie te laten ondergaan. De betreffende partij gaf aan dat middels scherpere nokkenas + ander "abgassysteem" er makkelijk 30 a 40 pk-tjes extra los te peuteren zijn, zonder dat dit afbreuk doet aan de betrouwbaarheid/levensvatbaarheid van het blok.
Heeft Iemand ervaring met deze vorm van "tune" en wat mag dit volgens jullie aan extra investering on-top (vd totale revisie) kosten?
Dankje peter
_________________________________________ Kosten waarvan het resultaat niet meetbaar wordt, moet je niet maken
|
16 feb 2013 19:36 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Motorrevisie 964
Kan je vraag niet beantwoorden....maar je onderschrift is goed.....dyno uitdraai straks wel maken.... Renntech, en vraag naar datgene wat hij zegt in de topic '3.2 meer power'
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
16 feb 2013 20:01 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Motorrevisie 964
Ik kan me voorstellen dat je huidige blok nog niet los is misschien afwachten wat de kosten zijn als het open is, Kan zomaar 10 k zijn weet niet of jij dan nog 2 extra in een uitlaat wilt steken
En als de nokassen toch aan vervanging toe zijn zou je wel voor iets andere kunnen gaan
Toch vind ik 30-40 makkelijk niet echt gebruikelijk, Beperkende factor is volgens mij ook het inlaat traject
_________________________________________ remmen is angst
|
16 feb 2013 20:05 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: Motorrevisie 964
Ik zou ook nu een uitdraai willen, Kunnen nu ook 15 pk extra zijn boven opgegeven 250 pk, Blijkt dat porsche een veilige schatting maakt en dat volgens mij geen blok onder de gestelde pk was wel erboven. Andere merken doen dat wel eens anders
_________________________________________ remmen is angst
|
16 feb 2013 20:08 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: Motorrevisie 964
Je kunt eens kijken op albertweb.de Volgens mij hebben zij een heel lijstje met Leistungssteigerung voor 964.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
16 feb 2013 20:11 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Motorrevisie 964
Hamvraag is: wat blijft er over op de achterwielen...transmissieverliezen op de uitdraai kun je compenseren....en daar zit vaak de 'truc' voor de papieren pk's.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
16 feb 2013 20:13 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Motorrevisie 964
Ik begrijp werkelijk waar steeds de vraag naar meer vermogen in een atmosferische Porsche niet. Dan heb je toch echt de verkeerde auto gekocht. En daarbij, die 15pk meer of minder gaan de meesten toch niet merken behalve in je portemonnee. Lekker laten reviseren omdat je nog jaren plezier wilt hebben van je 964 moet de enige drijfveer zijn om het te willen doen of je zal het dubbele bedrag moeten neerleggen om een duidelijk verschil in vermogen te merken.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
16 feb 2013 20:20 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motorrevisie 964
Zoals Rob schrijft - nu een uitdraai op een Dyno - en na de revisie op dezelfde Dyno weer een uitdraai "af fabriek" zitten er toch al wat extra PK'tjes in ...
|
16 feb 2013 20:40 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Motorrevisie 964
Driver, scherpere nokkenassen.......je krijgt hierdoor een veel piekerige motorkarakter...en minder geschikt voor op straat. Maar daar ben je er niet mee...zwaardere klepperen, inlaat/uitlaat kanaal aanpassen, chip aanpassen. Je zult de hele keten moeten aanpassen.... En ik ben het eens met Franz schrijft: complete onzin...koop gelijk een dikkere porsche.....dus deze gewoon reviseren en chip aanpassen voor een mooiere loop! Maar tis jouw keuze.....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
16 feb 2013 20:43 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Motorrevisie 964
Bekijk onderstaan filmpje, zit ook een meting op de rollenbank bij. http://www.youtube.com/watch?v=_94vH-yr ... re=related271 pk met minimale investeringen: Cuprohr Steve Wong Chip In de commentaren eronder lees ik dat o.a. een K&N filter nog een paar pk extra oplevert. Ik schat dat je dan totaal 600 - 700 euro hebt uitgegeven. Lijkt me een beter en veel goedkoper alternatief, en met een paar eenvoudige ingrepen is je auto zo weer 100% origineel.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
16 feb 2013 22:08 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motorrevisie 964
Maar wat is de werkelijke PK' winst die behaald is 100 Kg uit de 964 slopen geeft hetzelfde effect - of beter
|
16 feb 2013 22:32 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Motorrevisie 964
Benieuwd wat jij er dan uit zou slopen, 100 kg. is nogal wat ...
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
16 feb 2013 23:04 |
|
|
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Re: Motorrevisie 964
Als eerste die vierwielaandrijving... Als dat nodig was geweest, was dat in de hele racerij al toegepast....
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
16 feb 2013 23:07 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motorrevisie 964
Alle isolatiematten Alle electrische zooi van stoelen en spiegels deurbakken etc. Kofferbakmat .. dan ben je al een heel eind .. En dan ben ik er vanuit gegaan dat die cuprohr en wong-chip je 21 Pk opleveren
|
16 feb 2013 23:09 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: Motorrevisie 964
Dan kies ik toch voor een cuprohr en een chip. Minder werk en ik heb een auto waarin alles het doet
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
16 feb 2013 23:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motorrevisie 964
Wat er niet op zit, kan ook niet stuk ....
|
16 feb 2013 23:44 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Motorrevisie 964
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
17 feb 2013 0:15 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motorrevisie 964
.. met de chip van Wong in ene 5 Pk minder
|
17 feb 2013 0:29 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Motorrevisie 964
Daarom noemen ze dat een Steve Wrong chip.....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
17 feb 2013 0:34 |
|
|
964HP
|
Re: Motorrevisie 964
@Driver
Ik begrijp je overwegingen, als het zaakje dan toch open moet is het wel zo leuk om eea te upgraden...
Daarbij even de volgende opmerkingen, zelfs in het geval er vermogensgrafieken worden aangeleverd mist 9 vd 10 keer een basismeting vooraf. Er wordt dan iets in de trant gezewd van; na modificatie werd er 250pk aan de wielen gemeten, we rekenen met 17% transmissieverlies dus hebben we nu 301pk. Aangezien Porsche standaard 250pk opgeeft hebben we dus 51pk winst. Een dergelijk vergelijk is tamelijk nietszeggend. Rollenbanken zijn een prima meetinstrument om % verandering voor en na modificatie te meten. Het absolute vermogen dat de meter daarbij aangeeft hangt van vele factoren af zoals ijking, bandenspanning, buitentemperatuur, temperatuur cilinderkoppen(!), correctiefactor en last but not least de vaak arbitrair gekozen % van transmissieverlies.
De 40-50 pk waarover jij spreekt kan op verschillende manieren worden bereikt, de 'grap' is dat de standaard injectoren hun grens bereikt hebben bij ca. 295 pk & dat deze grens bereikt kan worden met een goede remap zonder interne aanpassingen van de motor. Met andere woorden, in standaard configuratie* is de 964 motor in staat voldoende lucht te flowen voor 295 PK**. *met cat vervanger en cup-rohr ** vs. 260 PK standaard --> 295 Tuner PK ~ 283 Porsche PK
Sterker nog, de motor heeft nog meer potentieel....dit bewijst Ninemeister in de UK met haar Motec kits in combinatie met grotere moderne injectoren. Hiermee haalt een 964 met cat vervanger en cup rohr 320PK op de dyno. Kleine kanttekening: de Motec maakt gebruik van een MAP-sensor, de inlaatbuis kent dus niet langer restricties van een Luchtmeter. Dit maakt het tevens mogelijk de lengte van de buis / locatie filter te optimaliseren hetgeen ongeveer 6 PK op de dyno oplevert. Met een andere nokkenas en licht poort werk gaat bovenstaande combinatie naar 335-350PK afhankelijk van de gebruikte nokkenas.
Het probleem met een standaard Motronic (injectoren) blijft dus dat je topvermogen ook met andere nokkenassen beperkt blijft op 295PK. Ninemeister heeft dit in meerdere tests aan den lijve ondervonden. Daarbij de volgende opmerkingen, het standaard inlaatsysteem van de 964 is niet bepaald gek op nokkenassen met veel overlap. De toch al niet briljante stationairloop regeling raakt hierdoor van slag, het verdient daarom voor straatautos voorkeur om een redelijk milde as te kiezen met een LSA van 113-114 graden.
Het goedkoopste is om je bestaande assen van een nieuw profiel te laten voorzien (reken ca. $345 bij Dougherty, Elgin of Webcam). Let daarbij op dat je bij een nieuwe nokkenas ook nieuwe of gereviseerde tuimelaars moet toepassen. Het reviseren (aanloopvlak) vd tuimerlaars kost ook een $ 350 bij bovengenoemde adressen. Omdat je motor met aangepaste nokkenassen hoger in de toeren gaat lopen, zijn zwaardere klepveren met CroMo of Titaan klephoedjes haast een voorwaarde. Reken op nog eens €500-700. Drijfstangbouten van ARP zijn om diezelfde reden ook een goed idee voor alles boven de 6800 toeren....en het plaatje begint al aardig op te tellen nietwaar?;-)
Tip: als blijkt dat je kleppen moet vervangen neem dan 993 kleppen/geleiders, deze hebben een dunnere 8mm steel voor een betere flow en zijn lichter zodat de kleppentrein (een beetje) meer toeren aankan.
Wat betreft aanpassingen aan de Motronic is een RS ontstekingsmap voor 98 Ron al goed voor 260 Porsche PK / 270 Tuner PK. Tel daarbij op een cat vervanger + cuprohr voor ca.12 Tuner PK voor een totaal van 282 en de laatste 10 PK komen uit een combinatie van een open luchtfilter (7PK volgens Porsche Motrorsport) en aanpassingen brandstof-map.
Hoop dat bovenstaande je een beetje helpt om een goede beslissing te kunnen maken...
|
18 feb 2013 13:58 |
|
|
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
Re: Motorrevisie 964
Wat ik nu zo aardig vind aan dit topic is het volgende. In 99% van de gevallen waarin een dergelijke intro wordt (en op dit forum werd)gebruikt gaat het om de angstige vraag waar en hoe een dergelijke revisie zo goed en goedkoop mogelijk kan worden uitgevoerd. Ik vind het dan best wel verrassend, dat het hier slechts en uitsluitend gaat om de vraag hoe het vermogen ietwat kan worden opgevijzeld Ik wil hiermee geen discussie uitlokken, het is slechts een opmerking.
|
18 feb 2013 14:38 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Motorrevisie 964
Ik heb een 964 die is: gechipped / hittedraad systeem/ en cuprohr uitlaat. Kan je zeggen dat dit een enorm verschil is . Pakt heel fel op.Hoeveel pk het meer is weet ik niet. Zou ongeveer 50 pk meer zijn volgens vorige eigenaar.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
18 feb 2013 18:34 |
|
|
Yellowbird
|
Re: Motorrevisie 964
Mijn ervaring is dat hittedraad, chip, cuprohr beste value-for-money is. Zelf dit pakket eerst op mijn auto gehad, nu heeft de motor een volledige revisie gehad met veel meer aanpassingen. Dit levert nog meer op, maar kost ook een veelvoud.
|
18 feb 2013 21:33 |
|
|
Driver
|
Re: Motorrevisie 964
Dank voor feedback allen ! Gr peter
_________________________________________ Kosten waarvan het resultaat niet meetbaar wordt, moet je niet maken
|
18 feb 2013 23:39 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Motorrevisie 964
die van mij ging zonder problemen naar de 276 pk origineel. heb nu een 100 cellen catvervanger en k&n luchtfilter. de g-bocht heb ik er weer afgehaald,motor ging wat schommelen met het toerental en maakte iets teveel kabaal vond ik. heb de originelle eind demper er weer op en rijd nu echt heel lekker.
gr anton964
|
19 feb 2013 0:41 |
|
|