Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:22

Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
964 spuiten, bijspuiten, gradaties van aanpakken? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bericht 964 spuiten, bijspuiten, gradaties van aanpakken?
Nu, een totale restauratie lijkt me niet nodig, en heb ik ook geen zin in... Maar mijn 964 van eind 1991 (model 1992) heeft wel een paar punten waar naar gekeken zou kunnen worden.

Bij de linker koplamp zit een lelijke plek, en ik zie linksvoor op de rand van het spatbord naar de kofferbak ook een klein plekje onder de lak ontstaan. Verder zit rechtsvoor een kras en is de lak op de bumper linksachter gebroken, heeft de kofferklep wat steenslag en is de bovenkant van de voorbumper licht geschaafd over 10cm breedte, wat er misschien ook wel uit te poetsen is. De wielen moeten ook gebeuren. En zo zullen er nog wel een paar kleine plekjes zijn die me zo ontschoten zijn. Allemaal niet echt erg, maar niet perfect. De auto heeft 205.000km gereden en is technisch in prima conditie.

Wat te doen? Ik lees wel eens dat de voorspatborden er het beste af zouden moeten om de staat er onder te beoordelen. Maar in "koopje van de week" lees ik ook wel eens terughoudende commentaren als er in een advertentie staat "recent overgespoten", dus kan ik hem maar beter zo laten "as is", of alleen delen doen? Moet ik het bij / via Robert Visser laten doen waar ik hem ook in onderhoud heb? Of kan ik ook een goede spuiter in de buurt nemen waarvan ik weet dat hij heel goed bekend staat? De auto staat altijd binnen geparkeerd, dus blijft droog, en het heeft geen haast, maar ik wil hem graag netjes hebben, maar mezelf niet in de vingers snijden en bij een eventuele verkoop gedoe krijgen omtrent een "recent overgespoten" opmerking.

Dusss. wat te doen? En heb ik genoeg aan een budget van 5000 euro voor zoiets?

10 maart 2013 17:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: 964 spuiten, bijspuiten, gradaties van aanpakken?
Zou 'm eerst bij een schadehersteller/spuiter brengen ter observatie. Hij ziet veel meer dan jou en kan een beoordeling/advies/prijs geven.
Mijn ervaring is dat roest aan de buitenkant een eindstadium is. Het woekert dan al wat langer binnenin.
Succes met je project.

10 maart 2013 18:07
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
lelystad
Zou eens met Robert Visser gaan praten.zal je ongetwijfeld goed advies geven,incl.kosten plaatje. Over nadenken en beslissing nemen.

10 maart 2013 18:19
Profiel
a.k.a. Jurgen, ex-996 carrera coupe 3.6 ex-986 boxster 2.7 S ex-944 Type I en II
Amsterdam
Plekjes van buitenaf ontstaan zijn meestal niet al te duur ( zoals de krassen op je bumper), maar plekjes van binnenuit zijn meestal duurder. Er zijn er enkele die het zeer grondig hebben laten aanpakken, maar waren ook wel het nodige geld kwijt.

Of € 5k voldoende is, is moeilijk te zeggen. Als je de auto nog 10 jaar wilt houden, zou ik voor een serieuze aanpak gaan. Het cosmetisch behandelen kost minder, maar gaat ook maar enkele jaren mee!

Succes met je afweging!

10 maart 2013 18:46
Profiel
Gewoon langs een goeie auto-spuiter rijden en het hem vragen. Kan zomaar reuze meevallen :wink:

10 maart 2013 19:43
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
frankv schreef:
.. maar mezelf niet in de vingers snijden en bij een eventuele verkoop gedoe krijgen omtrent een "recent overgespoten" opmerking.

Hoe lang ben je nog van plan in deze 964 te blijven rijden :?:

Korter dan 2 jaar :?: ... dan alleen het hoogst-noodzakelijke laten aanpakken.

Langer dan 5 jaar :?: ... alle delen demonteren, roest - en tegen roest - behandelen + geheel laten spuiten ...

Alles daar tussenin (qua jaren) - even op de weegschaal leggen - maar vooral goed documenteren wat je er wel en niet aan laat doen voordat'ie gespoten wordt :idea:

Succes met de overpeinzingen :!:

10 maart 2013 20:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Goed punt, hoe lang wil ik de auto nog houden. Daar heb ik nu geen idee van. Ik vind het een fijne auto en heb het idee dat het een goed exemplaar is. Als ik al iets anders zou willen, dan is het een 964 of 993 met een lagere km stand, iets van 120k. Een 997 zou ook de BMW 730 kunnen vervangen, maar is een hele andere auto. De 964 is nu een liefhebbersauto en zeker geen daily driver en bevalt me heel goed.

Ik weet niet of ik hem over 5 jaar nog heb, maar het zou best kunnen, en dan kan ik maar beter vijf jaar lang met een nette auto hebben rondgereden, dan dat ik het over 4 jaar doe. Maar ik zou de investering gemakkelijker maken als er 120k op de teller stond ipv 205k zoals nu.

10 maart 2013 21:24
Profiel
Hoeveel km per jaar rijd je in deze 964?
Is het weinig dan zeker de duurzame aanpak kiezen. Wagen is over 5 jaar misschien meer waard dan nu.
Is het veel en ga je over 5 jaar over de 300k km dan misschien de wagen cosmetisch aanpaken en over 2 jaar verkopen en iets met minder km op teller zoeken.

10 maart 2013 21:39
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ik heb in 1,5 jaar 12.500km gereden in deze 964. Niet heel veel, maar ook geen 2.000km per jaar zoals ik in mijn E30 M3 doe.

10 maart 2013 23:15
Profiel
De 964 is het zeker waard om te laten spuiten, over 5 jaar het je misschien 30k op te teller erbij en is de wagen uiterlijk in topstaat en motorisch is er ook niet veel gebeurt dan. Er blijft natuurlijk altijd een kans dat je aan de revisie moet maar dat is het risico van het hebben van een Porsche toch? Na een eventuele revisie kan de wagen ook weer decenia mee dus gewoon investeren in deze 964 als je van plan bent deze nog jaren te houden. Het inruilen voor een exemplaar met minder op de teller gaat ook geld kosten en nu weet je wat je hebt. Succes met het afwegen.

11 maart 2013 8:28
Moderator
911 Carrera S
Clemento schreef:
Het inruilen voor een exemplaar met minder op de teller gaat ook geld kosten en nu weet je wat je hebt.

Eens :!:

Er zijn er die met anderhalve ton op de teller die al aan een revisie toe zijn - of al een revisie hebben gehad. Er zijn er ook die probleemloos 3 ton of meer gedraaid hebben ...

ik geloof ook dat het (vakkundig) opnieuw laten spuiten van je 964 geen weggegooid geld is ..... behalve als je 'm mss binnen 1 of 2 jaar gaat verkopen

Gemiddelde prijsstijging van een 964 (ondanks de z.g. recesie) is over de afgelopen 5 jaar MI zo'n 5 K euro voor de smallbodies, 10 K euro voor de WTL's en Jubilees .. en nog meer voor de Turbo's en RS'en

11 maart 2013 11:08
Profiel WWW Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Lastige beslissing. Ik speel ook wel eens met de gedachte. Ik geloof dat veel eigenaren van een 964 gaan schrikken als e.e.a. gedemonteerd wordt (bij de mijne misschien ook wel zo :? ).
Alles grondig aanpakken komt zo op een bedrag tussen de 10K en de 15K, afhankelijk van wat er moet gebeuren.
Met de huidige prijsdalingen van de 997 in het achterhoofd betekent dat je binnen nu en een paar jaar een 997 kunt kopen als je 15K-20K bijlegt.
Dan gaat het er maar net om wat je leuker vindt en daar ben ik ook nog niet uit..... :scratch:

Veel wijsheid toegewenst :wink:

11 maart 2013 15:12
Profiel
Die 15-20k€ is natuurlijk voor spuiten en revisie samen.

11 maart 2013 20:42
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Bedankt voor alle inzichten. Het zweeft inderdaad tussen niets doen en 20k bijleggen voor een 997. Alleen wil ik eigenlijk geen 997. Een 964 of 993 kan voor mij qua imago net. Een 997 zou voor mijn klantenkring denk ik niet goed zijn. Ik werk veel voor overheden en semi overheden. Als ik dan met een mooie 964 aan kom, vindt iedereen dat een mooie klassieker. Dat is bij een 997 minder het geval vermoed ik. Alhoewel een 997 goedkoper is dan mijn nieuwe Prius, en daarin vindt iedereen me maar een sloeber, go figure.

Als het weer warmer is, ga ik eens bij Robert Visser en een spuiterij hier in de buurt informeren.

11 maart 2013 23:23
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Mijn auto is onlangs opnieuw gespoten, maar "in eigen beheer", ik werk bij een schade-herstelbedrijf.
Dit kost mij naar verhouding bijna niets, omdat een aantal collega's zich belangeloos hiervoor
hebben ingezet. Ik zat echter voor de grap vorige week te inventariseren hoeveel uren er totaal
aan de auto gewerkt is, tel daarbij op alle gebruikte materialen zoals grondverf, lak, blanke lak
enz. en dan loopt e.e.a. hard op.
De kosten van zo'n project zijn ook sterk afhankelijk van de staat van de carosserie. Veel/weinig
roest, deuken/deukjes en vul maar in. Plus rubbers/emblemen en wat al niet meer. En vergeet
niet dat veel schroeven, bouten en moeren mogelijk al 20+ jaar vastzitten, je komt voor
verrassingen te staan !

Voor de gemiddelde klant zal deze klus vermoedelijk rond de 6000 euro excl. BTW komen. Maar dat
kan ook zomaar een stuk meer worden.

Veel wijsheid in deze !

12 maart 2013 0:33
Profiel
993 4S
Mijn 993 heeft ook gebruikssporen (geen zichtbare roest).
Ik vind dat bij een auto van die leeftijd passen.
Probleem is dat als je eenmaal begint, het vaak uitloopt op een complete restauratie met alle kosten vandien.
Bovendien vind ik een auto die perfect in de lak zit, maar waarvan het interieur duidelijk 20 jaar oud is, geen gezicht.
Dus wat mij betreft; alles doen, of nix :?

12 maart 2013 11:16
Profiel
Bij mijn 944S2 is dat ook het geval. Kleine krasjes, deukjes, steenslag maar ga ik spuiten dan moeten de velgen natuurlijk ook netjes gemaakt worden en daarna ga je naar het interieur kijken.... Bij een gave lak hoord ook een perfecte vering en motor blok. Gelukkig hoef ik geen afweging te maken want een 944S2 heeft na eventueel restareren niet zoveel meerwaarde dat het economisch verantwoord is op dit moment. Maar voor een 964 die toch redelijk waardevast deze economische crisis lijken door te komen is investeren in lak en revisie etc te overwegen. Over 20 jaar is een 964 nog steeds een gewilde wagen denk ik en ik hoop mijn 944S2 tegen die tijd ook :mrgreen:

12 maart 2013 12:14
Citaat:
Kleine krasjes, deukjes, steenslag
Laatst nog bij een auto-spuiter laten doen voor nog geen 500 en je ziet er niets meer van. Dus rij gewoon bij een goeie langs, wie weet valt het allemaal mee.

12 maart 2013 13:37
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb ook wel eens de kofferbak laten spuiten toen de parafan gedaan moest worden.
Probleem met steenslag is dat je deze er binnen de kortste keren weer op hebt zitten.
Hoort er een beetje bij als je hem gebruikt :drive:

12 maart 2013 14:29
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Als je 'm laat spuiten - zorg dan dat ze een grondlak gebruiken die in de kleur van de auto is - of op z'n minst iets wat er op lijkt, dan valt steenslag een stuk minder op ...

12 maart 2013 14:35
Profiel WWW Facebook 
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
@frankv, je bent ook hier welkom als je nog van gedachten wil wisselen met iemand met ervaring mbt jouw "probleem".

Ik (wij) heb(ben) ruim 2 jaar geleden ook voor de keuze gestaan, en hebben nog een 30K meer aan Km's op de teller staan.

HIER staat het hele draadje, helaas zijn hier en daar wat foto's weggevallen, maar die hebben we gelukkig nog wel op de harde schijf.

12 maart 2013 22:24
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
@willemb, prachtige restauratie, naar ik begrijp richting de 20k, dat is wat boven budget, maar ik snap best dat je het hebt gedaan :-)

Ik vind ook dat een auto best wat gebruikssporen mag vertonen, maar plekjes die er op lijken dat er meer onder zit, moeten behandeld worden. Maar vergeleken bij wat ik op foto's zie, ziet mijn 964 er heel netjes uit, al begrijp ik dat waarschijnlijk iedere 964 op deze leeftijd wel iets heeft.

Ik zal er eens mee naar Visser en een spuiterij die hier ook klassieker restauraties doet om te vragen wat ze adviseren; niets, een beetje, of totaal. het blijft een fijne auto, maar naar Hulst voor een total makeover zal ik hem niet brengen vermoed ik. Al was het alleen al om hem niet 5 maanden te hoeven missen!

13 maart 2013 21:16
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Die 20K is te hoog, maar 't was wel boven de 10K :wink:

13 maart 2013 22:07
Profiel
964 C2
Je hoeft je P ook niet 5 maanden te missen als hij naar Wim gaat. Je spreekt gewoon af wat jou en hen goed uitkomt :idea:

13 maart 2013 22:26
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ik ben langsgeweest bij de spuiter. Ze hebben de hele auto even bekeken, hebben veel 911's gedaan en vinden hem er nog erg goed uitzien.

Het advies is om de bumper linksachter en het linker voorspatbord te spuiten en de overige krasjes en deukjes zonder spuiten weg te werken. Het is volgens hen beter om het met een paar uurtjes aandacht op te lossen, dan alles maar gewoon weg te plamuren en te spuiten. Dat sprak mij wel aan, dus we hebben gelijk maar voor over een paar weken afgesproken. De spatborden gaan er dus niet af. Over het beetje steenslag zeiden ze idd ook dat het zonde was dat er een lichte grondlak gebruikt was waardoor je het eerder zag, maar dat als ik er van hield om hem te gebruiken, het snel weer zo zou zijn. Dus hebben we besloten dat bij te werken, maar de voorklep niet opnieuw te spuiten.

Misschien teleurstellend voor mensen die zin hadden in een projectdraad, maar hij is dus nog best ok, en over een paar weken weer strak!

Jammer is wel dat bleek dat de voorste bovenrand van mijn spoiler is gebroken, links en rechts, dat was mij nog niet opgevallen, maar ik laat het vooralsnog maar zo, het stuk was niet los te krijgen, dus het blijft wel zitten, alleen zit er links en rechts een spleetje. Ik dacht dat dat zo hoorde.

16 maart 2013 17:52
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende